۱۰:۵۸:۰۰ - سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
توسعه اقتصادی به نوآوری گره‌ خورده است/ ضرورت تغییر رویکرد در نظام آموزش عالی کشور
قائم مقام معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بر ضرورت تغییر رویکرد در نظام آموزش عالی کشور تاکید کرد.
توسعه اقتصادی به نوآوری گره‌ خورده است/ ضرورت تغییر رویکرد در نظام آموزش عالی کشور

قائم مقام معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بر ضرورت تغییر رویکرد در نظام آموزش عالی کشور تاکید کرد. به گزارش ايسنا، منطقه مركزي، دكتر مهدي كشميري در مراسم معرفي و تجليل از پژوهشگران برتر استان مركزي که در دانشگاه اراک برگزار شد، درك درست مديران و برنامه‌ريزان اجرايي كشور نسبت به موضوع پژوهش و اقدام شايسته در اين راستا را ٢ ركن اصلي در اثربخشي و تبلور پژوهش و فناوري‌هاي كارآمد دانست. وي با تاكيد بر اينكه عليرغم ضعف‌هاي موجود دو حوزه پژوهش و فناوري كشور، اما موفقيت هاي اين حوزه از برآيند موفقيت‌هاي كشور بيشتر است، گفت: هر زماني كه به حوزه پژوهش بها داده شده بهره‌برداري و ثمره مناسبي حاصل شده است، صنعت دفاعي كشور به دليل نگاه به ظرفيت داخلي موفقيت‌هاي بسيار خوبي كسب كرده است، اما از طرفي اين سوال نيز وجود دارد كه از هزار و ٣٠٠ ميليارد تومان قرارداد پژوهشي منعقد شده در وزارت نفت تاكنون چه مقدار پژوهش عملياتي انجام شده است. كشميري با اشاره به آغاز سرمايه‌گذاري در بحث تربيت نيروي انساني از دهه ٦٠، افزود: توسعه تحصیلات تکمیلی از دهه ۷۰ آغاز شد که با شکل‌گیری تحصیلات تکمیلی سرمایه‌گذاری آموزشی و علمی در حوزه پژوهش انجام گرفت و یک دهه بعد نمونه‌های این سرمایه گذاری نمایان شده است، داشته‌های امروز باعث افتخار است اما تنها بخشی از ایده‌آل‌هاست، اگر پژوهش را برابر با نشر مقالات بدانیم متضرر شده‌ایم در حالی که باید دستاوردهای علمی به دستاوردهای اقتصادی تبدیل شود. وی بیان کرد: ایران از ابتدای دهه ۸۰ به بحث فناوری و نوآوری ورود کرده است و این موضوع مهم باید در مجموعه کاری وزارت علوم مورد توجه قرار گرفته و رویکرد اصلاح آموزش عالی مدنظر قرار گیرد. قائم مقام معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با بیان اینکه تغییر رویکرد در نظام آموزش عالی اصلی اجتناب‌ناپذیر است و این امر تنها به عوامل اجرایی باز نمی‌گردد بلکه باید اعضای هیات علمی و مجموعه دانشگاهی نیز این تغییر رویکرد را دنبال کنند، اظهار کرد: باید مباحث کارآفرینی، ارزش آفرینی، ثروت آفرینی و نقش آفرینی مورد توجه قرار گیرد و در جهت رفع نیازهای جامعه حرکت کرد، ساختار نظام آموزش عالی باید به گونه ای باشد که فارغ‌التحصیلان مورد بهره‌برداری قرار گیرند و در این مسیر نباید تنها به اقدامات وزارت علوم و عوامل اجرایی در ستاد وابسته بود. وی با تاکید بر تغییر نگرش و رویکردها نسبت به آیین‌نامه ارتقای علمی توسط اعضای هیات علمی و پژوهشگران و توجه به برون داد و اثربخشی پژوهش‌ها تصریح کرد: توسعه اقتصادی به نوآوری گره‌ خورده است، جایگاه شانزدهم کشور در مراتب علمی جهان محور توجهات نیست بلکه باید این جایگاه علمی کشور به توفیقات اقتصادی منتهی شود که این نوآوری در واقع وابسته به شرکت‌های نوپاست، ۲۲ درصد نوآوری دنیا مربوط به شرکت‌های نوپاست و ۹۵ درصد نوآوری‌های موثر نیز از دل استارت‌آپ‌ها بیرون آمده است که در اقتصاد بسیار موثر است. کشمیری بیان کرد: شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان ریشه در میان فارغ‌التحصیلان دارند. این شرکت ها فضای کارآفرینی را شکل می‌دهند و دانشگاه نیز باید فضای جدید را هضم و در جهت توسعه آن تلاش کند. به گزارش ایسنا، در این مراسم از ۶۲ پژوهشگر برتر استان مرکزی تجلیل شد و تفاهم‌نامه همکاری علمی بین دانشگاه اراک و دانشگاه اسلوونی به امضا رسید.  
انتهای پیام
منبع :: http://markazi.isna.ir

تبليغات
بانک پاسارگاد